سؤال: چه تفاوتی در مبانی جمع عرفی وجود دارد؟ 
سؤال: چه تفاوتی دارد که جمع های عرفی بعد از ظهور، بر پایه اظهریت یا قرینیت یا اصل عقلائی باشد؟
پاسخ: تفاوت در نتیجه 
پاسخ: ثمره اش این است که اگر یک خطاب عام داشته باشید مانند:
[!example] لا بأس بترک إکرام أیِّ عالم
سپس خاص بیاید:
[!example] أکرم النحوی
ظهور خطاب اول در عموم ناشی از وضع (نکره در سیاق نفی) و ظهور خطاب دوم در اطلاق، ناشی از مقدمات حکمت است.
ثمره طبق مبنای اظهریت 
اگر پایه جمع عرفی، اظهریت خاص نسبت به عام باشد، در این مثال، خاص اظهر از عام نیست لذا عام آبی از تخصیص خواهد بود پس لا بأس بترک إکرام أیِّ عالم به اطلاق خود باقی می ماند و أکرم النحوی حمل بر استحباب می شود (جمع حکمی).
اظهر ظاهر، همیشه ظاهر را بر پایه اظهر معنی می کند. اگر خاص اظهر بود، به قرینه خاص، عام را تخصیص می زند و اگر عام اظهر بود، به قرینه عام، خاص را معنی می کند.
ثمره طبق مبانی أصالة التطابق یا قرینیت🎯
اما طبق مبنای أصالة التطابق یا قرینیت، باید تخصیص زد.
أصالة التطابق می گوید وقتی مولی گفته أکرم النحوی پس عنوان نحوی در موضوع مراد جدی دخیل بوده پس فقط عالم بودن برای مولی مهم نیست بلکه نحوی بودن هم مهم است پس موضوع مراد جدی، عالم نحوی است.
مرحوم نائینی هم می گویند دلیل اعتبار خاص حکومت بر دلیل اعتبار عام دارد یعنی أصالة الظهور در خاص را حاکم بر أصالة الظهور در عام می دانند لذا اصلا اظهر ظاهر نمی کنند بلکه أصالة الظهور را در أکرم النحوی جاری می کنند و بر پایه آن، أصالة الظهور را در عام جاری می کنند که دوباره نتیجه اش تخصیص می شود.
تأیید ثمره توسط استاد شهیدی
آقای شهیدی در خارج اصول جلسه 29/07/1397 به این ثمره تصریح کرده و آن را پذیرفته اند.
نظر مرحوم آیتالله خوئی
البته آقای خوئی این ثمره را قبول ندارند که آقای شهیدی از آن بحث کرده اند و ما فعلا از آن بحث نمی کنیم.
دومین مبنی در جمع های عرفی پس از ظهور، تطابق مقام ثبوت و اثبات ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ (94.7 کیلوبایت)