۵ مبنا درباره ملاک تعیین سال خمسی | تحلیل فقهی و مقایسه‌ای

فقهای متقدم اساسا اشاره‌ای به آغاز و انجام سال خمسی نداشته‌اند. اما در میان متأخران در مسئله تعیین سال خمسی از لحاظ تعدد و وحدت، پنج دیدگاه وجود دارد:

۱. سال مجموعی :spiral_calendar:

در این دیدگاه، باید برای تمامی درآمدها یک سال خمسی معین و واحد در نظر گرفت.

ادله اثباتی این روش:

  • متعارف بودن این روش در بین عقلا و عرف.
  • سیره متشرعه در پرداخت خمس.
  • ظهور صحیحه علی بن مهزیار: «فاما الفوائد والغنائم فهی واجبة علیهم فی کلّ‌عام».
  • ظهور مکاتبه همدانی: «الخمس … بعد مئونته و مئونة عیاله و بعد خراج السلطان» به قرینه وحدت سیاق بین معطوف و معطوف‌علیه.

۲. سال استقلالی :money_bag:

در این دیدگاه برای هر سود و درآمدی باید مستقلاً یک سال خمسی مشخص کرد.

مهم‌ترین دلیل این دیدگاه: عمومات و اطلاقاتی است که دلالت بر تعلق خمس به فرد فرد سودها و فواید می‌کند.

رد این نظریه: گفته شده که این نظریه منجر به عسر و حرج و بی‌انضباطی در حساب و کتاب است و عادتاً اجرای آن امکان ندارد.

۳. تخییر :balance_scale:

این دیدگاه قائل به تخییر بین دیدگاه‌های مجموعی و استقلالی است، به این معنی که مکلف می‌تواند هر یک از این دو روش را برای تعیین سال خمسی خود انتخاب کند.

دلیل این دیدگاه: اطلاق دلیل «الخمس بعد المئونة» است که هم بر روش مجموعی و هم بر روش استقلالی صادق است.

۴. دیدگاه تفصیلی (مشاغل و فاقدان شغل) :office_worker::man_walking:

این دیدگاه تفصیلی است و بین صاحبان مشاغل و فاقدان شغل که به صورت اتفاقی درآمدی به دست می‌آورند، فرق می‌گذارد.

  • فرد صاحب شغل: بین روش مجموعی و شغلی مخیر است.
  • فرد فاقد شغل: برای هر درآمد، یک سال مستقل لحاظ می‌کند.

دلایل:

  • تعین روش استقلالی برای فاقد شغل:
    • اولاً: اطلاق دلیل روش استقلالی.
    • ثانیاً: عدم عسر و حرجی بودن آن نسبت به افراد فاقد شغل.
    • ثالثاً: عدم شمول ادله روش مجموعی نسبت به افراد فاقد شغل.
  • تخییر در صاحبان مشاغل: جمع بین مقتضای مکاتبه همدانی (دلیل روش مجموعی) و اطلاق دلیل روش استقلالی (که شامل افراد شاغل نیز هست) می‌باشد.

۵. دیدگاه جامع (تخییر کلی) :counterclockwise_arrows_button:

بر اساس دیدگاه پنجم نیز مکلف هر کدام از روش‌های مجموعی، استقلالی و یا شغلی را می‌تواند پیش گیرد.

دلیل این دیدگاه: اطلاق دلیل «الخُمس بعد المَئُونه» است. به این بیان که این دلیل بعد از تقیید به دلیل خارجی به «سنة» شامل همه انواع روش‌های محاسبه می‌شود و تعبد به روش خاصی ندارد.

نکته مهم: لازمه این دلیل، تخییر کلی است نه تخییر بین سه روش؛ به عبارت دیگر مکلف، هم می‌تواند یکی از روش‌ها را اختیار نماید و هم می‌تواند روش‌ها را با هم تلفیق کند.


:books: برگرفته از مقاله «ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی، شغلی)»، دو فصلنامه علمی پژوهشی تا اجتهاد، سال هفتم، ش۱۳، شهریور ۱۴۰۲.

1 پسندیده