در کتاب نکاح آیتالله شبیری زنجانی[1]، به بررسی سندی روایتی پرداخته شده که در بحث “نظر به ذمیه” وارد شده است. سند این روایت از جمله اسناد پرتکرار در کتاب کافی است.
متن روایت مربوط به نظر به ذمیه:
[!quote] عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا حُرْمَةَ لِنِسَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ أَنْ يُنْظَرَ إِلَى شُعُورِهِنَّ وَ أَيْدِيهِن.[2]
بررسی رجال سند:
در سند این روایت، سکونی[3] و نوفلی[4] محل بحث هستند:
۱. اعتبار سکونی:
اعتبار سکونی از این جهت ثابت میشود که شیخ طوسی در کتاب العدّة فی اصول الفقه (ج ۱، ص ۱۴۹) تصریح کردهاند که اصحاب به روایات سکونی عمل میکنند. البته این عمل مشروط بر این است که روایات سکونی با فتاوا و روایات امامیه تعارضی نداشته باشند.
۲. اعتبار نوفلی:
از آنجا که غالب روایات سکونی از طریق نوفلی نقل شده و نوفلی کتاب او را روایت کرده است (همانطور که در رجال النجاشی، ص ۲۶ آمده)، پس با ثابت شدن عمل اصحاب به روایات سکونی، معتمد بودن نوفلی نیز ثابت میگردد.
برگرفته از: کتاب نکاح، آیت الله شبیری زنجانی، ج ۱، ص ۳۳۴-۳۳۳