اعتبار نوفلی و سکونی از دیدگاه آیت‌الله شبیری زنجانی

در کتاب نکاح آیت‌الله شبیری زنجانی[1]، به بررسی سندی روایتی پرداخته شده که در بحث “نظر به ذمیه” وارد شده است. سند این روایت از جمله اسناد پرتکرار در کتاب کافی است.

:memo: متن روایت مربوط به نظر به ذمیه:

[!quote] عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ لَا حُرْمَةَ لِنِسَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ أَنْ يُنْظَرَ إِلَى شُعُورِهِنَّ وَ أَيْدِيهِن‏.[2]

:magnifying_glass_tilted_left: بررسی رجال سند:

در سند این روایت، سکونی[3] و نوفلی[4] محل بحث هستند:

۱. اعتبار سکونی:

اعتبار سکونی از این جهت ثابت می‌شود که شیخ طوسی در کتاب العدّة فی اصول الفقه (ج ۱، ص ۱۴۹) تصریح کرده‌اند که اصحاب به روایات سکونی عمل می‌کنند. البته این عمل مشروط بر این است که روایات سکونی با فتاوا و روایات امامیه تعارضی نداشته باشند.

۲. اعتبار نوفلی:

از آنجا که غالب روایات سکونی از طریق نوفلی نقل شده و نوفلی کتاب او را روایت کرده است (همانطور که در رجال النجاشی، ص ۲۶ آمده)، پس با ثابت شدن عمل اصحاب به روایات سکونی، معتمد بودن نوفلی نیز ثابت می‌گردد.


:books: برگرفته از: کتاب نکاح، آیت الله شبیری زنجانی، ج ۱، ص ۳۳۴-۳۳۳


  1. جلد ۱، صفحات ۳۳۴-۳۳۳ ↩︎

  2. الکافی، ج ۵، ص ۵۲۴ ↩︎

  3. السکونی: اسماعیل بن ابی زیاد السکونی می‌باشد. ↩︎

  4. النوفلی: الحسین بن یزید النوفلی می‌باشد. ↩︎

1 پسندیده